Søg

Resultater

EU’s dækmærkning – kort fortalt

EU's dækmærkning

EU’s dækmærkning

Hvad er EU’s dækmærkning?

Det er en ny EU-forordning, der indfører en standardiseret mærkning af dæk, som vil give flådeejere og professionelle dækindkøbere værdifuld information om de tre vigtige performanceegenskaber ved dækket:

  • Rullemodstand
  • Vådgreb
  • Udvendig rullestøj

Mærkaten ligner de eksisterende mærkater for energieffektivitet, der bruges på hårde hvidevarer som køleskabe og vaskemaskiner. Dækmærkaten indeholder imidlertid også oplysninger om produktets sikkerhedsegenskaber.

Hvad er målet med dækmærkaten?

Målet er at forbedre trafiksikkerhed, økonomi og miljøhensyn ved at promovere mere brændstofeffektive og sikre dæk med lavt støjniveau. Mærkningsordningen giver slutbrugerne mulighed for at træffe bedre valg, når de køber dæk.

Hvad er det, der er så vigtigt ved de tre performanceindikatorer?

  • Rullemodstanden påvirker køretøjets brændstofforbrug og har derfor en direkte indvirkning på miljøet.
  • Vådgrebet er en vigtig indikator for et dæks sikkerhedsegenskaber og fortæller noget om bremselængden på våd vej.
  • Den udvendige dækstøj berører også dækkenes miljøpåvirkning.

Fortæller EU-dækmærkaten mig alt, hvad jeg behøver at vide?

De tre kriterier på EU-mærkaten er et godt udgangspunkt og anses for meget vigtige af sikkerheds- og miljømæssige grunde. Der er dog adskillige andre vigtige kriterier, der bør tages i betragtning, når man bedømmer et dæks egenskaber.

  • Bed din professionelle dækforhandler om rådgivning
  • Brug den information, EU-dækmærkaten giver
  • Stol på de velkendte dækproducenters kvalitet, pålidelighed og rygte
  • Se på uafhængige dæktests
  • Vælg dæk efter dine behov og brugssituation

Hvad får forbrugeren ud af det?

Indførelsen af en standardiseret dækmærkning giver forbrugere, flådeejere og dækindkøbere adgang til objektiv, pålidelig og sammenlignelig information om tre vigtige dækparametre.

Hvad får EU og de enkelte lande ud af det?

Dækmærkningens hensigt er ikke blot at forbedre køretøjernes sikkerhed og performance på de europæiske veje, men også at bidrage til EU’s forpligtigelse til at øge energieffektiviteten med 20 % såvel som at reducere CO2-udslippet med 20 % i år 2020.

Hvilke dæk skal have oplysninger om EU-dækmærkningen?

De dækkategorier, som er omfattet af den nye lovgivning, er C1 (personbiler), C2 (lette køretøjer) og C3 (tunge køretøjer).

Følgende kategorier er undtaget fra dækmærkningen:

  • Regummierede dæk
  • Terrændæk til erhvervskørsel
  • Racerdæk
  • Pigdæk (pigbare dæk, hvis de er uden pigge, er inkluderet)
  • Midlertidige reservedæk
  • Dæk, der er designet til køretøjer, som er indregistreret første gang før 1. oktober 1990.
  • Dæk, der har et hastighedsindeks på under 80 km/t
  • Dæk, der har en nominal fælgdiameter, der ikke overstiger 254 mm eller som er 635 mm eller større
  • Motorcykeldæk

Det nye EU-dækmærke vil ændre måden dæk bliver solgt og købt på. Fokus vil blive på den vigtige rolle dæk spiller i sikkerhed på vejene og på de kvalitetsfordele som high-end-mærker leverer. Førende dækproducenter med højkvalitetsprodukter vil drage fordel af, at den nye dækmærkat, da det giver adgang til objektive og sammenlignelige oplysninger om performance.