Søg

Resultater

Krav til vinterdæk

Skærpede krav til vinterdæk i vores nabolande.

Tyskland startede i 2006 med krav om vinterdæk, når vejret tilsiger det. I loven hedder det at køretøjers udrustning skal tilpasses vinterlige forhold og hermed hører navnlig et egnet dækvalg. Dvs. at man står til en bøde, hvis man kører på sommerdæk vinterligt føre.

Norge fulgte efter i 2007 med en opstramning, hvor der kræves mindst 3 mm. mønster på vinterdæk, og desuden kræves M+S mærkede dæk på alle tunge køretøjer. I 2007/2008 kom Sverige så med krav om vinterdæk, når vejret tilsiger det – og i år kommer yderligere skærpelse. Vinterdæk skal have mindst 3 mm. mønster i vinterligt vejr. Til lastbiler er der ingen krav om vinterdæk, men der skal som minimum være 5 mm. mønster. 

I Danmark er kravene ikke så stramme – endnu – men det hedder sig i loven: at et køretøj skal være indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre. Det kan så diskuteres, hvornår man er til ulempe eller fare for andre.

  • Man kunne sænke farten, således at bremselængden formindskes ved hård opbremsning. Men man sinker fremkommeligheden – også for andre.
  • Hvis man holder i en trafikregulering og ikke kan komme i gang pga. sommerdæk, som bare snurrer rundt – det er da til ulempe for andre.

Der er mange eksempler på dette, men lovgivningen i Danmark er altså meget mere lempelig end i vore nabolande. Der er dog sund fornuft i at lade bilen stå i garagen, hvis vejret er vinterligt, og man kun er iført sommerdæk.

Oplysninger er taget fra Dækmagasinet november 2009.